Thursday, 2 June 2011

RENUNGAN BERSAMA///



ASSALAMUALAIKUM...

       Hari ini aku duty lagi,memang masa ni lah yang aku tunggu-tunggukan,masa ni lah aku boleh update en3 aku ni,taklah kosong je bila buka blog aku ni...kali ni aku nak berkongsi serba sedikit tentang NAFSU...Ape yang anda tahu pasal nafsu ni?anda kenal tak nafsu ni?siapa nafsu nia?
apepun kita kena kenal dengan nafsu ni,baru lah kita tak bertindak mengikut hawa nafsu...aku pun tak berapa nak kenal lagi ngan nafsu ni,harapan aku supaya boleh berkongsi@berbincang dengan sesiapa saja yang sudi,mungkin anda lebih mengenali@tahu tentang salah silah nafsu ni,disamping itu juga aku nak ingatkan diri aku sendiri supaya tak mengikut hawa nafsu...

       Apepun aku akan cerita serba sedikit sekadar yang aku tahu je la tentang nafsu ni,selebihnya mungkin anda boleh membantu untuk jelaskan dengan lebih terperinci lagi,aku juga bukan lah seorang ustaz atau alim ulamak,aku cuma bersahabat dengan ustaz,kata pepatah orang-orang tua
"kalau kita berkawan dengan penjual minyak wangi,secara tak langsung kita pun akan berbau wangi juga,kalau kita berkawan dengan penjual belacan,kitapun ade la sikit-sikit bau belacan" 

         Dalam sebuah cerita ada mariwayatkan Rasullullah saw ada menegur para sahabat yang sedang bersukaria selepes menang dalam Perang Badar,

Rasulullah : Wahai sahabat-sahabatku,janganlah kamu terlalu gembira....

Sahabat       :Apakah maksudmu Ya Rasulullah???

Rasulullah :Janganlah kamu semua terlalu gembira kerana kita ada satu lagi Perperangan yang   
                     besar....

Sahabat      :Ya Rasulullah,bukankah Perang Badar Perperangan terbesar dalam sejarah Umat 
                     Islam???

 Rasulullah :Ya...tapi kita ada satu lagi Perperangan yang besardan penting...

Sahabat       :Perang apa yang kau maksudkan Ya Rasulullah???

Rasulullah :Perang yang aku maksudkan adalah Perang dengan NAFSU kita sendiri.................


          Jadi disini nafsu memainkan peranan yang agak penting dalam kehidupan manusia,marilah kita bersama-sama memerangi NAFSU ni... saya juga pernah terbaca satu Artikel yang betul-betul menarik minat saya,ayat perumpamaannya memang boleh diguna pakai......

MALAIKAT   : Ada akal,tiada nafsu...

MANUSIA     : Ada akal dan nafsu....

HAIWAN       :Ada nafsu,tiada akal...

Kesimpulannya.....Jika seseorang itu nafsu yang mengawal akalnya,maka dia samalah macam 
                               haiwan.
                               Jika seseorang itu akalnya yang mengawal nafsu,maka dia sama macam malaikat.

                              *JADIKANLAH INI SEBAGAI MUTIARA KATA,UNTUK MUASABAH DIRI
                                BUKAN UNTUK JADI MALAIKAT...   

       Nafsu ni memang degil,keras kepala,mampu ke kita mengawalnya? Ya........kita mampu mengawalnya dengan ilmu yang kita ada,bukan ilmu silat,bukan juga ilmu medan perang,tapi ilmu agama dan amalan kita...Rasulullah saw juga pernah berpesan "Orang yang dikatakan hebat sebenarnya bukanlah orang yang hanya pandai berlawan atau handal bermain pedang,tetapi orang yang pandai mengawal NAFSUnya..............  
       

No comments: